donderdag 12 januari 2012

De lente lonkt...

Het nieuwe jaar is inmiddels alweer in volle gang bezig. De kerstboom is opgeruimd en de kamer lijkt ineens twee keer zo groot! Herken je dat gevoel?

Wat mij in januari het meest gelukkig maakt is het vooruitzicht op de heerlijke lentemaanden. Zo vanaf maart klim ik uit mijn coconnetje en bloei ik, net zoals de bloemetjes, weer helemaal op. Om alvast dat vrolijke lentegevoel in huis te halen, heb ik gisteren samen met kleine pollewop bloemen gekocht. Anemonen, tulpen, hyacinten, het hele huis is opgefleurd.

Tot mijn spijt bleken een paar anemoontjes niet bestand tegen mijn fanatieke snijdrift en hebben nu iets kortere steeltjes gekregen dan mijn bedoeling was...
Gelukkig heb ik daarvoor een oplossing. Ze krijgen hun eigen speciale gehaakte vaasje.
Zie hier het resultaat:


Wil jij ook zo'n gezellig vaasje maken?
Dat kan, ik zal je uitleggen hoe ik het gemaakt heb.

Benodigdheden:
- schoongemaakt glazen potje
- haakkatoen of ander garen
- een haaknaald
- een borduurnaald

Afkortingen:
l = losse
v = vaste
st = stokje

Tante Pollewopje's uitleg:
  1. Zet met je haaknaald een veelvoud van 4 l. op totdat je basisketting rond het potje past en verleng daarna je ketting met 6 extra l. om te kunnen keren;
  2. (goede kant): haak 1 st. in de 10e losse vanaf je haaknaald;
  3. herhaal tot het eind * 3 l., 3 l. overslaan, 1 st. in volgende losse*, keren;
  4. 1 l., 1v in 1e steek, herhaal tot het eind * 3 l., 3 l. overslaan, 1 v. in volgende steek* eindig met 3 l., 1 v. in de 4e losse van de basisketting, keren;
  5. 6 l. (= 1 st. en 3 l.), 1e steek overslaan, 3 l. overslaan, 1 st. in volgende vaste, herhaal tot het eind *3 l., 3 l. overslaan, 1 st. in volgende vaste*, keren;
  6. Herhaal stap 4 en 5 net zo vaak als je wilt totdat je de gewenste lengte hebt voor je vaasje. Laat bij het afhechten een lange draad over.
  7. Leg je haakwerk rondom je glazen potje en naai de naad stevig en strak dicht.
  8. Klaar!
Tip van tante Pollewopje:Je kunt het vaasje ook gebruiken als houder voor waxinelichtjes of je kunt er pennen inzetten... Allemaal leuk!

Veel plezier ervan!

Liefs van Tante Pollewopje

P.s. vind je deze tutorial leuk, laat dan even een berichtje achter. Dank je wel!
     



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Berichtjes lees ik graag. Dankjewel!

Liefs,
Rosalie